Brev:
Foreslag til mad-rytme
29. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Foreslag til mad-rytme
Kære Helen
Jeg har læst din bog om mad, men synes ikke at jeg kan få min datter til at spise ret meget (oftest ¼ til ½ dl men de sidste par dage kun et par mundfulde ved de fleste måltider) og er i tvivl om hvorvidt hendes måltider er placeret forkert (pga. hendes forholdsvis store søvnbehov) eller om maden ikke er spændende nok for hende.
Hendes rytme ser nogenlunde sådan her ud:
kl 5 : ammes og sover videre til ca 6-6.30.
kl 7: grød med frugtmos (havre eller ølle) men spiser oftest meget sparsomt
kl 8.30: (ammes hvis hun ikke har spist noget grød )puttes til lur på 1 1/2 til 2 timer
kl 10.30: mos med fisk/kød med rugbrødsbjælker i hånden og spiser varieret mængde
kl 12.30: ammes og puttes til lur på 45 min – 2 timer (oftest det sidste)
kl 14.30: frugt i hånden og grød med frugtmos som ofte spises sparsomt
kl 16.00: ammes og puttes til lur på 45 min
kl 18: mos med fisk/kød med rugbrødsbjælker i hånden som er hendes bedste måltid
kl 19.30-20 ammes og puttes
kl 0-02: ammes x 1
Resten af natten vågner hun nogle gange og jeg giver hende sut for at få hende til at sove videre men engang i mellem bliver jeg nødt til at give hende mad ca hver 3. Time for at få hende til at sove igen. Dette er typisk hvis hun ikke har spist så meget i løbet af dagen..
Jeg giver hende grød af hirse, boghvede, havre og ølle (uden tydelig favorit) og laver fintblendet mos af alverdens grøntsager og med lidt krydderier som tørret timian og oregano og kogt kød/fisk. Hun tager altid nogle skefulde men begynder så gerne at lave utilfredse lyde (lyder ligesom når hun presser) og lukker så til sidst munden helt i. Nogen gange hjælper det hvis jeg så giver hende noget med en ny smag undervejs men ikke altid.
Jeg har forsøgt at give hende frugtmos af æble/abrikos/sveske rent, både hjemmelavet og købt, men hun vil kun spise mere end et par skefulde hvis det er blandet i grød. Hun er MEGET glad for at få mad i hånden som rugbrødshapsere (som hun typper helt i stykker og spiser), franskbrødsskorper og frugt og vil meget hellere have dette end skemad og små hapsere som jeg kommer ind i munden på hende. Men jeg er bange for at hun ikke får næring nok af selv at sidde og ”lege” med det i stedet for at spise skemaden.
Hun er meget glad for at blive ammet og hvis når hun ikke spiser ret meget grød/mos til måltidet lægger jeg hende til og så spiser hun altid.
Det skal tilføjes at hun har været meget forstoppet for en måneds tid siden men at vi har afhjulpet det med først Lactulose og nu Movicol som hun får dagligt så hun kommer af med afføringen dagligt.
Håber at du kunne følge med i mine lange smøre af et brev. Her er nogle lidt mere konkrete spørgsmål som jeg håber at ud kan besvare:
Vil du foreslå en rytme til os nu hvor hun er 7 mdr?
Skal jeg amme hende hvis hun ikke spiser grøden/mosen for at sikre mig at hun får noget mad?
Skal jeg helt gå over til at give hende rugbrød og franskbrød i stedet for grød/mos eller kommer hun så til at mangle noget?
Er det ok at jeg springer ”frugt-måltidet!” over som ifølge din bog ligger kl 9 (hvor hun sover fordi hun altid bliver meget hurtigt træt om morgenen) eller skal det placeres på et senere tidspunkt?
Med venlig hilsen
Maja