Foreslag til mad-rytme

29. marts 2013

Alder:
7 mdr.

Foreslag til mad-rytme

Kære Helen

Jeg har læst din bog om mad, men synes ikke at jeg kan få min datter til at spise ret meget (oftest ¼ til ½ dl men de sidste par dage kun et par mundfulde ved de fleste måltider) og er i tvivl om hvorvidt hendes måltider er placeret forkert (pga. hendes forholdsvis store søvnbehov) eller om maden ikke er spændende nok for hende.

Hendes rytme ser nogenlunde sådan her ud:

kl 5 : ammes og sover videre til ca 6-6.30.
kl 7: grød med frugtmos (havre eller ølle) men spiser oftest meget sparsomt
kl 8.30: (ammes hvis hun ikke har spist noget grød )puttes til lur på 1 1/2 til 2 timer
kl 10.30: mos med fisk/kød med rugbrødsbjælker i hånden og spiser varieret mængde
kl 12.30: ammes og puttes til lur på 45 min – 2 timer (oftest det sidste)
kl 14.30: frugt i hånden og grød med frugtmos som ofte spises sparsomt
kl 16.00: ammes og puttes til lur på 45 min
kl 18: mos med fisk/kød med rugbrødsbjælker i hånden som er hendes bedste måltid
kl 19.30-20 ammes og puttes
kl 0-02: ammes x 1

Resten af natten vågner hun nogle gange og jeg giver hende sut for at få hende til at sove videre men engang i mellem bliver jeg nødt til at give hende mad ca hver 3. Time for at få hende til at sove igen. Dette er typisk hvis hun ikke har spist så meget i løbet af dagen..

Jeg giver hende grød af hirse, boghvede, havre og ølle (uden tydelig favorit) og laver fintblendet mos af alverdens grøntsager og med lidt krydderier som tørret timian og oregano og kogt kød/fisk. Hun tager altid nogle skefulde men begynder så gerne at lave utilfredse lyde (lyder ligesom når hun presser) og lukker så til ...

Annonce

... sidst munden helt i. Nogen gange hjælper det hvis jeg så giver hende noget med en ny smag undervejs men ikke altid.

Jeg har forsøgt at give hende frugtmos af æble/abrikos/sveske rent, både hjemmelavet og købt, men hun vil kun spise mere end et par skefulde hvis det er blandet i grød. Hun er MEGET glad for at få mad i hånden som rugbrødshapsere (som hun typper helt i stykker og spiser), franskbrødsskorper og frugt og vil meget hellere have dette end skemad og små hapsere som jeg kommer ind i munden på hende. Men jeg er bange for at hun ikke får næring nok af selv at sidde og ”lege” med det i stedet for at spise skemaden.

Hun er meget glad for at blive ammet og hvis når hun ikke spiser ret meget grød/mos til måltidet lægger jeg hende til og så spiser hun altid.
Det skal tilføjes at hun har været meget forstoppet for en måneds tid siden men at vi har afhjulpet det med først Lactulose og nu Movicol som hun får dagligt så hun kommer af med afføringen dagligt.

Håber at du kunne følge med i mine lange smøre af et brev. Her er nogle lidt mere konkrete spørgsmål som jeg håber at ud kan besvare:

Vil du foreslå en rytme til os nu hvor hun er 7 mdr?
Skal jeg amme hende hvis hun ikke spiser grøden/mosen for at sikre mig at hun får noget mad?
Skal jeg helt gå over til at give hende rugbrød og franskbrød i stedet for grød/mos eller kommer hun så til at mangle noget?
Er det ok at jeg springer ”frugt-måltidet!” over som ifølge din bog ligger kl 9 (hvor hun sover fordi hun altid bliver meget hurtigt træt om morgenen) eller skal det placeres på et senere tidspunkt?

Med venlig hilsen
Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor